NYTTIG INFORMASJON

Nye ridekurs starter uke 2  2023 !

Vennligst meld dere på online ved å trykke her

Til ridetimen skal man være påkledt med følgende:

1. Godkjent hjelm (kan lånes hos oss)
  2. Sikkerhetsvest for de under 18 år (kan lånes hos oss)
  3. Stram, tettsittende bukse
  4. Ridesko eller støvler som går opp på ankelen og har hel, støvler med markant hel går fint.
  5. Godt humør
  • Oppmøte til ridetimen er min 5 minutter før timen starter.
  • Vennligst heng alt utstyr pent på plass etter bruk.
  • Dersom man blir syk og ikke kan komme på ridetimen, send en sms og si i fra så kan man ta igjen timen en annen dag. Gjelder kun ved sykdom.
  • Andre ting som er viktig og tenke på når vi er i stallen er at vi er rolige og bruker inne stemme. Man må gjerne gi godbiter til hestene etter timen. Ingen løping/skriking på stallområdet! Hestene kan bli redde.
  • Vi ønsker at alle skal trives hos meg, så gi meg tilbakemeldinger dersom du syntes det er ting som bør endres på som for eksempel; valg av hest, på saling, oppmøte, hvordan hestene oppfører seg osv.
  • Rideskolens kontaktperson er meg (Trine).  Har du/dere spørsmål i forbindelse med rideskolen er det bare å ringe eller sende en epost.

NB!
*Kun ved sykdom, kan man ta igjen timer på andre kurs dersom det er ledig plass. Timene må være tatt igjen i løpet av kursperioden.

*Påmelding er bindende

Prisliste 2023.jpg

Forsikring !!

Rideskolen har ingen ordinær forsikring på elevene. Som i all idrett kan ulykker inntreffe. Jeg oppfordrer derfor alle til å ordne med egen forsikring. All ridning skjer på egen risiko.

Ved å selge ridetimer og rideundervisning er jeg pliktig til å infpormere mine kunder om at de ved ridning, tar en risiko. Les derfor dette nøye og vurder risikoen for deg eller ditt barn.

Å ri er ikke ufarlig. Hesten er et levende vesen med følelser og egne meninger. Hestene her er håndplukket, og jeg har hele tiden en vurdering av hestene. Er de trygge nok?

Ingen hest er trygg nok.

Det er en risiko å sette seg på en hest. Men jeg mener at jeg har funnet hester som egner seg for rideskoledrift. De er hva vi hestefolk vil anse som trygge. Så trygge de kan få blitt.

Hesten er et fluktdyr og har et meget sterktutviklet flukt og flokkinstinkt. Dette må alle som vil ri vite noe om.
Ulykker skjer fort. Hester har en reaksjonsevne på under 1 sek, så det er ikke alltid enkelt å holde seg på hesteryggen.

Hestene er lært opp til å kjenne igjen enkelte tegn. Hesten blir som en dansepartner. På rideskolen lærer man grunntrinnene, og etterhvert så kan man ri mange forskjellige hester. Etter samme system.

Hester har forskjellig gemytt (temperament), og forskjellig gangmønster. Noen er trege, noen er raske, noen er flinke til å hoppe, andre synes ikke det er så gøy å hoppe.

Den prøver å lese og forstå menneskets signaler. Hvis den ikke forstår kan den reagere med å løpe raskere, bråstoppe, snu, legge seg ned, riste på hodet, dra hodet ut og ned slik at rytter synes det er ubehagelig. Det er større risiko å ri ute en inne. Det er flere forstyrrelsesmomenter og hesten ser flere «farer» ute. En hest er dermed ikke dum. Den er en hest og følger sine instinkter. Selv om vi har gode hester, finnes det ikke en helt trygg hest. Det er kun gyngehesten som er trygg nok(!?)

Jeg vet om dette og prøver til enhver tid Ã¥ gjøre ridningen sÃ¥ trygg som mulig. Jeg har god egenkunnskap, erfaren innen hest, og fagkunnskap hos barn (barne-ungdomsarbeider). Jeg gjør mitt beste for Ã¥ gi trygge rammer og trygg opplæring. SÃ¥ trygt det gÃ¥r an. Men det er alltid en risiko Ã¥ sitte pÃ¥ et levende vesen.

Det er viktig at dere som foreldre vet om denne risikoen og tegner en ulykkesforsikring for deres barn. Sjekk gjerne om reiseforsikringen dekker evt. uhell på fritidsaktiviteter som er faste. Det er ikke alltid.

Voksne ryttere i rideskolen må også sjekke sin forsikring. Det kan fort bli noen uker med påkrevd ro og hvile og evt. tapt arbeidsfortjeneste.

Link til forsikring